Для цитирования:
Ладынин И. А. Античная традиция о царе Амасисе и египетские литературные прототипы //Античный мир и археология. 2009. Т. 13, вып. 13. С. 357-372.
Античная традиция о царе Амасисе и египетские литературные прототипы
The paper deals with the Classical tradition on Pharaoh Amasis, basically with famous Herodotus’ account on him (II. 162–182, III. 2–3, 10–16, 27–29) but also with some adjacent minor sources (for instance, with an interesting evidence by Plutarchus: Sap. Conv. 6 = Mor. 151a–e). A number of symptomatic affinities (Hdt. II. 181 on Amasis’ marriage to Ladice pairing the Demotic Story of Amasis and a Seaman of P. Bibl. Nat. 215 verso. Col. A; the aforesaid evidence by Plutarchus on Amasis’ aided by the Greek wiseman Bias ‘competing in wit’ with an Ethiopian king, the pairing a similar episode of the demotic Second Cycle of Setna Khaemuas, P. dem. BM. 604. 2. 29–4. 24; Hdt. II. 169 on Amasis advised by his courtsmen to put Apries to death seeming to be an inverse Königsnovelle typical for Egyptian literature) seems to show that the Classical tradition on Amasis was not only of Egyptian inspiration but also backed by a cycle of apologetic stories about him, governed by the laws of Egyptian literary genre and probably shaped in small pieces similar to the Story of Amasis and a Seaman. The initial ideological message of these stories was to position Amasis as a legitimate ritual king, irrelevantly of his non-royal descent (Hdt. II. 172 on the golden wash-basin recast by Amasis into a statue of god being especially tell-tale to this effect, due to its obvious allusion to gold being gods’ flesh in Egyptian notions and to its possible hint that Amasis’ royal and divine nature were hidden under a plebeian out-appearance till time came), and at the same time to highlight his favourable human features. Initially those stories were inspired by his partisans confronting the partisans of Apries, who attacked Amasis as usurper and tried to legitimate Cambyses’ invasion by his fictitious descent from Apries through his daughter and Cambyses’ alleged mother Nitetis (Hdt. III. 1–2; Athen. XIII. 560d–f; see our publication in the previous issue of Ancient World and Archaeology). However, by Herodotus’ time this confrontation of Apries’ and Amasis’ parties must have given way to the common intention and need of Egyptians to shape a positive image of the latest native Pharaoh juxtaposed to the harsh Persian rule under Xerxes I and Artaxerxes I. Besides, Amasis’ hellenophilia might have been intended to present to Herodotus a favourable account of lasting friendly contacts between Egypt and Greek city-states and to provide for their eventual support to the cause of Egyptian independence (given Herodotus came to Egypt not so long after Inaros’ defeat and was himself a person of some influence in Pericles’ ‘team’).
Абд ар-Рахман ибн Абд ал-Хакам. Завоевание Египта, ал-Магриба и ал-Андалуса. М., 1985.
Берлев О.Д. «Золотое имя» египетского царя // Ж.-Ф. Шампольон и дешифровка египетских иероглифов. М., 1978.
Берлев О.Д. Наследство Геба // Подати и повинности на древнем Востоке. СПб., 1999.
Большаков А.О. Человек и его двойник: Изобразительность и мировоззрение в Египте Среднего царства. СПб., 2000.
Большаков А.О., Сущевский А.Г. Герой и общество в древнем Египте // ВДИ. 1991. № 3.
Дандамаев М.А. Политическая история Ахеменидской державы. М., 1985.
Демидчик А.Е. Безымянная пирамида: Государственная доктрина древнеегипетской Гераклеопольской монархии. СПб., 2005.
Коростовцев М.А. Религия древнего Египта. М., 1976.
Ладынин И.А. «Нечестивый правитель» в религиозно-идеологической традиции древнего Египта II тыс. до н. э. // Культурное наследие Египта и христианский Восток (Матер. международ. науч. конф.). М., 2002.
Ладынин И.А. Дафны в библейской и египетско-христианской традиции о финале царствования Априя (кон. 570–нач. 560-х гг. до н. э.) // ВДИ. 2004. № 3.
Ладынин И.А. Сведения Элефантинской стелы царя Амасиса о вавилонском вторжении в Египет в 568/567 гг. до н. э. // Восток (Oriens). 2004. № 3.
Ладынин И.А. Сакрализация царской власти в древнем Египте в кон. IV – нач. II тыс. до н. э. // Сакрализация власти в истории цивилизаций. М., 2005. Ч. 1.
Ладынин И.А. Идеологические аспекты междоусобицы Амасиса и Априя в 570–567 гг. до н. э. // Петербургские египтологические чтения – 2005. СПб., 2006.
Ладынин И.А. Легенда о египетской царевне Нитетис (Hdt. III. 1–2; Athen. XIII. 560d–f) в политико-историческом контексте VI в. до н. э. // АМА. Саратов, 2006. Вып. 12.
Ладынин И.А., Немировский А.А. Поход Навуходоносора II на Египет 567 г. до н. э. в сведениях египетской и ветхозаветной традиций (Предварительные замечания) // Культурное наследие Египта и христианский Восток (Матер. международ. науч. конф.). М., 2004.
Лурье И.М. Очерки древнеегипетского права XVI–X вв. до н. э. Л., 1960.
Немировский А.А. Гиксосы: к вопросам именования и происхождения // Древний Восток: Общность и своеобразие культурных традиций. М., 2001.
Перепелкин Ю.Я. История древнего Египта. СПб., 2000.
Повесть Петеисе III: Древнеегипетская проза / Пер. и комм. М. А. Коростовцева. М., 1978.
Сказки древнего Египта. М., 1998.
Сказки и повести древнего Египта / Пер. и комм. И. Г. Лившица. Л., 1979.
Суриков И.Е. «Несвоевременный» Геродот (Эпический прозаик между логографами и Фукидидом) // ВДИ. 2007. № 1.
Сущевский А.Г. Возможность объяснения термина «каласирий» на материале двух демотических папирусов // Древний и средневековый Восток. М., 1988.
Сущевский А.Г. Сообщение Геродота о царских списках египтян // Ассириология и египтология. СПб., 2000.
Федотов В.В. Сведения античных авторов об обитателях Африки в связи с античными концепциями общественного развития // Мероэ. М., 1989. Вып. 4.
Эдаков А.В. Реформы Амасиса и их судьба в позднесаисское время // ВДИ. 1988. № 1.
Beckerath J. von. Chronologie der pharaonischen gypten. Mainz, 1997.
Briant P. Histoire de l’empire perse. De Cyrus à Alexandre. P., 1996.
Goedicke H. The Campaign of Psametik II against Nubia // MDAIK. 1981. Bd. 37.
Gozzoli R.B. The Writing of History in Ancient Egypt during the First Millenium B. C. (ca. 1070–180 B. C.). Trends and Perspectives. L., 2006.
Helck W. Untersuchungen zu Manetho und den ägyptishen Königslisten. B., 1956.
Hermann A. Die ägyptische Königsnovelle. Glückstadt; Hamburg; New York, 1938.
Johnson J.H. The Demotic Chronicle as a Statement of a Theory of Kingship // JSSEA. 1983. Vol. 13.
Kitchen K.A. The Third Intermediate Period in Egypt (1100–650 B. C.). Warminster, 1986.
Lloyd A.B. Herodotus, Book II. Commentary 99–188. Leiden, 1988.
Lloyd A.B. Egypt, 404–332 B. C. // CAH2. 1994. Vol. 6.
Meeks D. Le grand texte de donations au temple d’Édfou. Le Caire, 1972.
Otto E. Legitimation des Herrschers im pharaonischen Ägypten // Saeculum. 1969. Bd. 20.
Parker R.A. The Length of Reign of Amasis and the Beginning of the Twenty-Sixth Dynasty // MDAIK. 1957. Bd. 15
Pietschmann. Amasis (2) // RE. 1894. Bd. 1.
Redford D.B. Pharaonic King-Lists, Annals and Day-Books: A Contribution to the Study of the Egyptian Sence of History. Missisauga, 1986.
Sauneron S., Yoyotte J. La campagne nubienne de Psammétique II et sa signification historique // BIFAO. 1952. T. 50.
Spalinger A. Aspects of the Military Documents of Ancient Egyptians. New Haven; London, 1982.
Spiegelberg W. Die sogenannte Demotische Chronik des Papyrus 215 der Bibliothèque Nationale zu Paris. Leipzig, 1914.
The Literature of Ancient Egypt: An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies and Poetry / Ed. by W. K. Simpson. 3rd. ed. New Haven, 2003.
Yoyotte J. Le martelage des noms royaux éthiopiens par Psammétique II // RdÉ. 1951. T. 8.