ISSN 0320-961X (Print)
ISSN - (Online)


For citation:

Nikishin V. O. Cato the Younger, Seneca the Younger, Pliny the Younger: conflict between norm and reality. Ancient World and Archaeology, 2023, vol. 21, iss. 21, pp. 84-109. DOI: https://doi.org/10.18500/0320-961X-2023-21-84-109

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 91)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
94(37)+929

Cato the Younger, Seneca the Younger, Pliny the Younger: conflict between norm and reality

Autors: 
Nikishin Vladimir Olegovich, Lomonosov Moscow State University M.V. Lomonosov
Abstract: 

The article is devoted to three politicians and intellectuals – the republican leader Cato of Utica, Neroʼs tutor Seneca and Trajanʼs friend Pliny the Younger. An uncompromising fighter against tyranny, Cato chose to commit suicide rather than accept the dictatorship of Caesar. The conformist Seneca, who consciously accepted autocracy and dreamed of the rule of an ideal princeps, was forced to commit suicide under the compulsion of his unworthy pupil, emperor Nero. Pliny the Younger made a brilliant political career and, having survived the despotic regime of Domitian, created the image of «the best princeps» in the «Panegyric» dedicated to Trajan. 

Reference: 

Аверинцев С.С. 1973. Плутарх и античная биография: к вопросу о месте классика жанра в истории жанра. М. [Averintsev S.S. 1973. Plutarh i antichnaya biografiya: k voprosu o meste klassika zhanra v istorii zhanra. Moskva].

Гвоздева И.А., Никишин В.О. 2012. Древний Рим и Великая Россия: еще раз об имперском мышлении и причинах стабильности великих держав // Альманах Славяно-греко-латинского кабинета Приволжского федерального округа. Вып. 3–4. Н. Новгород. С. 66–81 [Gvozdeva I.A., Nikishin V.O. 2012. Drevniy Rim i Velikaya Rossiya: eshchyo raz ob imperskom myshlenii i prichinah stabil’nosti velikih derzhav // Al’manakh Slavyano-greko-latinskogo kabineta Privolzhskogo federal’nogo okruga. Vyp. 3–4. Nizhniy Novgorod. S. 66–81].

Грималь П. 2003. Сенека, или Совесть Империи. М. [Grimal’ P. 2003. Seneka, ili Sovest’ Imperii. Moskva].

Квашнин В.А. 2019. Два Катона: возникновение «катоновской легенды» // Вестник Вологодского государственного университета. Серия: исторические и филологические науки. № 2 (13). С. 17–23 [Kvashnin V.A. 2019. Dva Katona: vozniknovenie «katonovskoy legendy» // Vestnik Vologodskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: istoricheskie i filologicheskie nauki. № 2 (13). S. 17–23].

Кнабе Г.С. 1981. Корнелий Тацит. Время. Жизнь. Книги. М. [Knabe G.S. 1981. Korneliy Tacit. Vremya. Zhizn’. Knigi. Moskva].

Кнабе Г.С. 1985. Историческое пространство и историческое время в культуре Древнего Рима // Культура древнего Рима / Е.С. Голубцова (ред.). Т. II. М. С. 108–166 [Knabe G.S. 1985. Istoricheskoe prostranstvo i istoricheskoe vremya v kul’ture Drevnego Rima // Kul’tura drevnego Rima / E.S. Golubcova (red.). Tom II. Moskva. S. 108–166].

Кнабе Г.С. 1993. Материалы к лекциям по общей теории культуры и культуре античного Рима. М. [Knabe G.S. 1993. Materialy k lekciyam po obshchey teorii kul’tury i kul’ture antichnogo Rima. Moskva].

Краснов П.Н. 1895. Л.А. Сенека, его жизнь и философская деятельность. СПб. [Krasnov P.N. 1895. L.A. Seneka, ego zhizn’ i filosofskaya deyatel’nost’. Sankt-Peterburg].

Межерицкий Я.Ю. 1979. Принципат Юлиев – Клавдиев в произведениях Сенеки // Из истории античного общества. Горький. С. 95–109 [Mezherickiy Ya.Yu. 1979. Principat Yuliev – Klavdiev v proizvedeniyah Seneki // Iz istorii antichnogo obshchestva. Gor’kiy. S. 95–109].

Межерицкий Я.Ю. 1994. «Республиканская монархия»: метаморфозы идеологии и политики императора Августа. Москва; Калуга [Mezherickiy Ya.Yu. 1994. «Respublikanskaya monarhiya»: metamorfozy ideologii i politiki imperatora Avgusta. Moskva; Kaluga].

Межерицкий Я.Ю. 2016. «Восстановленная республика» императора Августа. М. [Mezherickiy Ya.Yu. 2016. «Vosstanovlennaya respublika» imperatora Avgusta. Moskva].

Никишин В.О. 2008. Катон Утический: хранитель устоев и нарушитель традиций // Studia historica. Вып. VIII. М. С. 123–138 [Nikishin V.O. 2008. Katon Uticheskiy: hranitel’ ustoev i narushitel’ tradiciy // Studia historica. Vyp. VIII. Moskva. S. 123–138]. 

Панченко Д.В. 1990. Римские моралисты и имморалисты на исходе республики // Человек и культура: индивидуальность в истории культуры. М. С. 73–80 [Panchenko D.V. 1990. Rimskie moralisty i immoralisty na iskhode respubliki // Chelovek i kul’tura: individual’nost’ v istorii kul’tury. Moskva. S. 73–80]. 

Сергеенко М.Е. 1982. О Плинии Младшем // Письма Плиния Младшего. М. С. 274–282 [Sergeenko M.E. 1982. O Plinii Mladshem // Pis’ma Pliniya Mladshego. Moskva. S. 274–282].

Смышляев А.Л. 1997. Civilis dominatio: римский наместник в провинциальном городе // ВДИ. № 3. С. 24–35 [Smyshlyaev A.L. 1997. Civilis dominatio: rimskiy namestnik v provincial’nom gorode // Vestnik drevney istorii. № 3. S. 24–35]. 

Фромм Э. 2018. Искусство любить. М. [Fromm E. 2018. Iskusstvo lyubit’. Moskva].

Штаерман Е.М. 1985. От гражданина к подданному // Культура древнего Рима. Т. 1. М. С. 22–105 [Shtaerman E.M. 1985. Ot grazhdanina k poddannomu // Kul’tura drevnego Rima. Tom 1. Moskva. S. 22–105]. 

Ayers D.M. 1953–1954. Cato’s Speech against Murena // ClJ. Vol. 49. P. 245–253.

Burton G. 1987. Government and the Provinces // The Roman World. Vol. I. L.; N.Y. P. 423–439. 

Coleman K.M. 2012. Bureaucratic Language in the Correspondence between Pliny and Trajan // TAPhA. Vol. 142. P. 189–238. 

Craig C.P. 1986. Cato’s Stoicism and the Understanding of Cicero’s Speech for Murena // TAPhA. Vol. 116. P. 229–239. 

Droge A., Tabor J. 1992. A Noble Death. Suicide and Martyrdom among Christians and Jews in Antiquity. San Francisco. 

Fehrle R. 1983: Cato Uticensis. Darmstadt.

Flacelière R. 1976. Caton d’Utique et les femmes // L’Italie préromaine et la Rome républicaine. Mélanges offerts à J. Heurgon. Vol. I. Rome. P. 293–302.

Goar R.J. 1987. The Legend of Cato Uticensis from the First Century B.C. to the Fifth Century A.D. Bruxelles. 

Griffin M. 1976. Seneca. A Philosopher in Politics. Oxf. 

Griffin M. 1986. Philosophy, Cato, and Roman suicide // G&R. Vol. 33. P. 64–77. 

Hammond M. Pliny the Younger’s Views on Government // HSCPh. 1938. Vol. 49. P. 115–140. 

Hill T.D. 2004. Ambitiosa Mors. Suicide and Self in Roman Thought and Literature. N.Y.; L. 

Jones C.P. 1970. Cicero’s Cato // RhM. Bd. 113. P. 188–196.

Levick B.M. 1979. Pliny in Bithynia – and what followed // G&R. 2 Ser. Vol. 26. P. 119–131. 

Nelson H. 1950. Cato the Younger as a stoic orator // CW. Vol. 44. P. 65–69. 

Noreña C.F. 2007. The Social Economy of Plinyʼs Correspondence with Trajan // AJPh. Vol. 128. P. 239–277. 

Padilla Arroba A., Villena Ponsoda M. 1986. El discurso de Catón en la conjuración de Catílina de Salustio // EFG. Vol. II. P. 123–127.

Salandra A. 1955. Catone Uticense // NRS. Vol. 39. P. 118–132.

Sørensen V. 1984. Seneca. The Humanist at the Court of Nero. Edinburgh.

Spahlinger L. 2005. Tulliana simplicitas. Zu Form und Funktion des Zitats in den philosophischen Dialogen Ciceros. Göttingen.

Received: 
08.01.2023
Accepted: 
24.01.2023
Published: 
27.04.2023