For citation:
Sinitsyn A. A. Herodotus’ stories about Anacharsis and Scyles: Scythians and xeinika nomaia (Hdt. IV.76–80). Ancient World and Archaeology, 2023, vol. 21, iss. 21, pp. 13-30. DOI: https://doi.org/10.18500/0320-961X-2023-21-13-30
Herodotus’ stories about Anacharsis and Scyles: Scythians and xeinika nomaia (Hdt. IV.76–80)
Herodotus’ logos about Scythians and ξεινικὰ νόμαια – amusing and ominous, as is typical of him, yet insightful – consists of two stories about the sad lots of Anacharsis and Scyles; the story begins with a statement that Scythians shun practicing customs of other peoples, particularly those of Hellas; it ends as an adage asserting the initial statement: that is the way Scythians guard their customs (IV.76–80). Herodotus describes the barbarian neighbours’ attitude towards foreign and alien customs. But these two examples are about their own, Scythian, heroes or rather antiheroes. The Scythian kings make short work not of aliens but of their fellow countrymen who betrayed their own customs and deny their ancestors’ faith. The Scythians regard Anacharsis’ and Scyles’ deeds as a crime against their culture. Both the philhellenes forswear their native religion and customs and abandon themselves to Greek ritual practices; therefore, they suffer for their behaviour. The author of the article holds that Herodotus was sympathetic to Scythians’ resentment against ξεινικὰ νόμαια. The Greek historian writes for his, Greek, readers/audience. The stories about Anacharsis and Scyles are not as much about the notorious ‘otherness’ of different cultures and certainly not about their severity and savageness, their cruelty and antipathy towards outlandishness. The Father of History speaks about piety and patriotism of Scythians, who believe that the offence against νόμαια is a threat to the very foundation of their culture. These illustrative examples are meant for the Hellenic audience; the amusing λόγοι about Oriental themes serve as an entreaty for Hellenes themselves.
Алексеев А.Ю. 2003. Хронография Европейской Скифии VII–IV вв. до н.э. СПб. [Alekseev A.Yu. 2003. Khronografiya Evropeyskoy Skifii VII–IV vv. do n.e. Sankt-Peterburg].
Борухович В.Г. 1962. История древнегреческой литературы. Классический период. М. [Borukhovich V.G. 1962. Istoriya drevnegrecheskoy literatury. Klassicheskiy period. Moskva].
Борухович В.Г. 1965a. Ахейцы в традиции об основании Кирены // УЗ ГГУ. Сер. истор.: Средние века и Древний мир. Вып. 67. С. 52–73 [Borukhovich V.G. 1965a. Akheytsy v traditsii ob osnovanii Kireny // Uchenye zapiski Gor’kovskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. istor.: Srednie veka i Drevniy mir. Vyp. 67. S. 52–73].
Борухович В.Г. 1965b. Египет и греки в VI–V веках до н.э. // УЗ ГГУ. Сер. истор.: Средние века и Древний мир. Вып. 67. С. 74–137 [Borukhovich V.G. 1965b. Egipet i greki v VI–V vekakh do n.e. // Uchenye zapiski Gor’kovskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. istor.: Srednie veka i Drevniy mir. Vyp. 67. S. 74–137].
Борухович В.Г. 1971. Эллада и Египет. Взаимодействие двух культур // Норция. Вып. 1. С. 28–37 [Borukhovich V.G. 1971. Ellada i Egipet. Vzaimodeystvie dvukh kul’tur // Nortsiya. Vyp. 1. S. 28–37].
Борухович В.Г. 1972a. Историческая концепция египетского логоса Геродота // АМА. Вып. 1. С. 66–77 [Borukhovich V.G. 1972a. Istoricheskaya kontseptsiya egipetskogo logosa Gerodota // Antichnyy mir i arkheologiya. Vyp. 1. S. 66–77].
Борухович В.Г. 1972b. Пифагор в Египте // Studii clasice. Т. XIV. C. 41–48 [Borukhovich V.G. 1972b. Pifagor v Egipte // Studii clasice. Tom XIV. S. 41–48].
Борухович В.Г. 1974a. Геродот галикарнасец или Геродот фуриец? (К вопросу об авторской редакции введения в «Историю» Геродота) // ВДИ. № 1. С. 127–132 [Borukhovich V.G. 1974a. Gerodot galikarnasets ili Gerodot furiets? (K voprosu ob avtorskoy redaktsii vvedeniya v «Istoriyu» Gerodota) // Vestnik drevney istorii. № 1. S. 127–132].
Борухович В.Г. 1974b. Египет в классической греческой трагедии // АМА. Вып. 2. С. 23–31 [Borukhovich V.G. 1974b. Egipet v klassicheskoy grecheskoy tragedii // Antichnyy mir i arkheologiya. Vyp. 2. S. 23–31].
Борухович В.Г. 1982. История древнегреческой литературы. 2-е изд., испр. и доп. Саратов [Borukhovich V.G. 1982. Istoriya drevnegrecheskoy literatury. 2-e izd., ispr. i dop. Saratov].
Борухович В.Г. 2002. Научное и литературное значение труда Геродота // Геродот. История: В 9 кн. / Г.А. Стратановский (пер. и прим.). М. С. 585–623 [Borukhovich V.G. 2002. Nauchnoe i literaturnoe znachenie truda Gerodota // Gerodot. Istoriya: V 9 kn. / G.A. Stratanovskiy (per. i prim.). Moskva. S. 585–623].
Бруяко И.В. 2015. Несколько сюжетов на тему колонизации Северо-Западного Причерноморья // АМА. Вып. 17. С. 209–237 [Bruyako I.V. 2015. Neskol’ko syuzhetov na temu kolonizatsii Severo-Zapadnogo Prichernomor’ya // Antichnyy mir i arkheologiya. Vyp. 17. S. 209–237].
Виноградов Ю.Г. 1980. Перстень царя Скила: Политическая и династийная история скифов первой половины V в. до н.э. // СА. № 3. С. 92–109 [Vinogradov Yu.G. 1980. Persten’ tsarya Skila: Politicheskaya i dinastiynaya istoriya skifov pervoy poloviny V v. do n.e. // Sovetskaya arkheologiya. № 3. S. 92–109].
Виноградов Ю.Г. 1989. Политическая история Ольвийского полиса VII–I вв. до н.э.: Историко-эпиграфическое исследование. М. [Vinogradov Yu.G. 1989. Politicheskaya istoriya Ol’viyskogo polisa VII–I vv. do n.e.: Istoriko-epigraficheskoe issledovanie. Moskva].
Виноградов Ю.Г., Русяева А.С. 2001. Граффити из святилища Аполлона на Западном теменосе Ольвии // ХС. Т. 11: ΑΝΑΧΑΡΣΙΣ: Памяти Юрия Германовича
Виноградова. С. 134–142 [Vinogradov Yu.G., Rusyaeva A.S. 2001. Graffiti iz svyatilishcha Apollona na Zapadnom temenose Ol’vii // Khersonesskiy sbornik. Tom 11: ΑΝΑΧΑΡΣΙΣ: Pamyati Yuriya Germanovicha Vinogradova. S. 134–142].
Владимир Григорьевич Борухович в воспоминаниях и письмах 2009 / В.Н. Парфенов (сост. и вступ. стат.). Саратов [Vladimir Grigor’yevich Borukhovich v vospominaniyakh i pis’makh 2009 / V.N. Parfenov (sost. i vstup. stat.). Saratov].
Гриневич К.Э. 1964. О достоверности сведений Геродота об Ольвии // ВДИ. № 1. С. 105–109 [Grinevich K.E. 1964. O dostovernosti svedeniy Gerodota ob Ol’vii // Vestnik drevney istorii. № 1. S. 105–109].
Гуляев В.И. 2005. Скифы: расцвет и падение великого царства. М. [Gulyaev V.I. 2005. Skify: rastsvet i padenie velikogo tsarstva. Moskva].
Доватур А.И. 1957. Повествовательный и научный стиль Геродота. Л. [Dovatur A.I. 1957. Povestvovatel’nyy i nauchnyy stil’ Gerodota. Leningrad].
Доватур А.И., Каллистов Д.П., Шишова И.А. 1982. Народы нашей страны в «Истории» Геродота. М. [Dovatur A.I., Kallistov D.P., Shishova I.A. 1982. Narody nashey strany v «Istorii» Gerodota. Moskva].
Загинайло А.Г., Карышковский П.О. 1990. Монеты скифского царя Скила // Нумизматические исследования по истории Юго-Восточной Европы. Кишинев. С. 3–15 [Zaginaylo A.G., Karyshkovskiy P.O. 1990. Monety skifskogo tsarya Skila // Numizmaticheskie issledovaniya po istorii Yugo-Vostochnoy Evropy. Kishinev. S. 3–15].
История и культура античного мира (к 100-летию со дня рождения профессора В.Г. Боруховича). 2021 / А.В. Махлаюк (отв. ред.). Н. Новгород [Istoriya i kul’tura antichnogo mira (k 100-letiyu so dnya rozhdeniya professora V.G. Borukhovicha). 2021 / A.V. Makhlayuk (otv. red.). Nizhniy Novgorod].
Карышковский П.О. 1987. Монеты скифского царя Скила // Киммерийцы и скифы: Тезисы докладов конференции. Ч. I. Кировоград. С. 66–68 [Karyshkovskiy P.O. 1987. Monety skifskogo tsarya Skila // Kimmeriytsy i skify: Tezisy dokladov konferentsii. Chast’ I. Kirovograd. S. 66–68].
Козулин В.Н. 2015. Образ скифов в античной литературной традиции. Барнаул [Kozulin V.N. 2015. Obraz skifov v antichnoy literaturnoy traditsii. Barnaul].
Кузнецова Т.М. 1984. Анахарсис и Скил // КСИА. Вып. 178. С. 11–17 [Kuznetsova T.M. 1984. Anakharsis i Skil // Kratkie soobshcheniya Instituta arkheologii Rossiyskoy akademii nauk. Vyp. 178. S. 11–17].
Кузнецова Т.М. 1986. О сюжете изображения на перстне царя Скила // КСИА. Вып. 186. С. 3–8 [Kuznetsova T.M. 1986. O syuzhete izobrazheniya na perstne tsarya Skila // Kratkie soobshcheniya Instituta arkheologii Rossiyskoy akademii nauk. Vyp. 186. S. 3–8].
Кузнецова Т.М. 2015. Скифские курганы и исторические персонажи V–IV вв. до н.э. // РА. № 2. С. 72–85 [Kuznetsova T.M. 2015. Skifskie kurgany i istoricheskie personazhi V–IV vv. do n.e. // Rossiyskaya arkheologiya. № 2. S. 72–85].
Кузнецова Т.М. 2019. Имена и курганы архаического периода // Археологія і давня історія України. Вип. 4. С. 60–73 [Kuznetsova T.M. 2019. Imena i kurgany arkhaicheskogo perioda // Arkheologiya i davnya istoriya Ukrainy. Vip. 4. S. 60–73].
Куклина И.В. 1971. Анахарсис // ВДИ. № 3. С. 113–125 [Kuklina I.V. 1971. Anacharsis // Vestnik drevney istorii. № 3. S. 113–125].
Куклина И.В. 1985. Этнография Скифии по античным источника. Л. [Kuklina I.V. 1985. Etnografiya Skifii po antichnym istochnikam. Leningrad].
Левинский А.Н. 2010. История гетов в лесостепи Юго-Восточной Европы (конец VI – вторая половина IV в. до н.э.) // Stratum plus. № 3. C. 15–127 [Levinskiy A.N. 2010. Istoriya getov v lesostepi Yugo-Vostochnoy Evropy (konets VI – vtoraya polovina IV v. do n.e.) // Stratum plus. № 3. S. 15–127].
Лурье С.Я. 1947a. Геродот. М.; Л. [Lur’e S.Ya. 1947a. Gerodot. Moskva; Leningrad].
Лурье С.Я. 1947b. Очерки по истории античной науки. Греция эпохи расцвета. М.; Л. [Lur’e S.Ya. 1947b. Ocherki po istorii antichnoy nauki. Gretsiya epokhi rastsveta. Moskva; Leningrad].
Нейхардт А.А. 1982. Скифский рассказ Геродота в отечественной историографии / И.А. Шишова (ред.). Л. [Neykhardt А.А. 1982. Skifskiy rasskaz Gerodota v otechestvennoy istoriografii / I.A. Shishova (red.). Leningrad].
Парфенов В.Н., Синицын А.А. 2006. От редколлегии // АМА. Вып. 12. С. XV–XVIII [Parfenov V.N., Sinitsyn A.A. 2006. Ot redkollegii // Antichnyy mir i arkheologiya. Vyp. 12. S. XV–XVIII].
Парфенов В.Н., Синицын А.А. 2015. Владимир Григорьевич Борухович, древние греки и Египет: Памяти Учителя // Академическое востоковедение в России и странах ближнего зарубежья (2007–2015): Археология, история, культура / В.П. Никоноров, В.А. Алекшин (ред.). СПб. С. 813–826 [Parfenov V.N., Sinitsyn A.A. 2015. Vladimir Grigor’evich Borukhovich, drevnie greki i Egipet: Pamyati Uchitelya // Akademicheskoe vostokovedenie v Rossii i stranakh blizhnego zarubezh’ya (2007–2015): Arkheologiya, istoriya, kul’tura / V.P. Nikonorov, V.A. Alekshin (red.). Sankt-Peterburg. S. 813–826].
Подосинов А.В. 2014. Мог ли Геродот встретиться в Ольвии с Тимном, наместником скифского царя Ариапифа? // ИЯКФ–XVIII. C. 789–793 [Podosinov A.V. 2014. Mog li Gerodot vstretit’sya v Ol’vii s Timnom, namestnikom skifskogo tsarya Ariapifa? // Indoevropeyskoe yazykoznanie i klassicheskaya filologiya–XVIII. S. 789–793].
Подосинов А.В., Джаксон Т.Н., Коновалова И.Г. 2016. Скифия в историко-географической традиции Античности и Средних веков. М. [Podosinov A.V., Dzhakson T.N., Konovalova I.G. 2016. Skifiya v istoriko-geograficheskoy traditsii Antichnosti i Srednikh vekov. Moskva].
Профессор Владимир Григорьевич Борухович (к 80-летию со дня рождения). 2000 / Е.А. Молев, В.Н. Парфенов (авт.-сост.). Н. Новгород [Professor Vladimir Grigor’evich Borukhovich (k 80-letiyu so dnya rozhdeniya). 2000 / E.A. Molev, V.N. Parfenov (avt.-sost.). Nizhniy Novgorod].
Светлов Р.В. 2019. «Всё повидавшие». Тема странствия в образе античного мудреца // Формирование культуры в диаспоре / Л.С. Гущян, И.Р. Тантлевский, В.В. Федченко (отв. ред.). СПб. С. 170–187 [Svetlov R.V. 2019. «Vsyo povidavshie». Tema stranstviya v obraze antichnogo mudretsa // Formirovanie kul’tury v diaspore / L.S. Gushchyan, I.R. Tantlevskiy, V.V. Fedchenko (otv. red.). Sankt-Peterburg. S. 170–187].
Синицын А.А. 2006. Геродот, Софокл и египетские диковинки (Об одном историографическом мифе) // АМА. Вып. 12. С. 363–405 [Sinitsyn A.A. 2006. Gerodot, Sofokl i egipetskie dikovinki (Ob odnom istoriograficheskom mife) // Antichnyy mir i arkheologiya. Vyp. 12. S. 363–405].
Синицын А.А. 2017. Канаты и мосты греко-персидской войны // Iranica: Иранские империи и греко-римский мир в VI в. до н.э. – VI в. н.э. / О.Л. Габелко, Э.В. Рунг, А.А. Синицын, Е.В. Смыков (ред.). Казань. С. 137–171 [Sinitsyn A.A. 2017. Kanaty i mosty greko-persidskoy voyny // Iranica: Iranskie imperii i greko-rimskiy mir v VI v. do n.e. – VI v. n.e. / O.L. Gabelko, E.V. Rung, A.A. Sinitsyn, E.V. Smykov (red.). Kazan’. S. 137–171].
Синицын А.А. 2021a. Антиковедческие аспекты антропологического семинара «Боги, люди и миры в прошлом и настоящем» // Аристей. T. 24. C. 306–331 [Sinitsyn A.A. 2021a. Antikovedcheskie aspekty antropologicheskogo seminara «Bogi, lyudi i miry v proshlom i nastoyashchem» // Aristey. Tom 24. S. 306–331].
Синицын А.А. 2021b. Один из ленинградских «лурианцев»: В.Г. Борухович, древние и новые историки (историографический очерк) // История и культура античного мира (к 100-летию со дня рождения профессора В.Г. Боруховича) / А.В. Махлаюк (отв. ред.). Н. Новгород. С. 76–121 [Sinitsyn A.A. 2021b. Odin iz leningradskikh «luriantsev»: V.G. Borukhovich, drevnie i novye istoriki (istoriograficheskiy ocherk) // Istoriya i kul’tura antichnogo mira (k 100-letiyu so dnya rozhdeniya professora V.G. Borukhovicha) / A.V. Makhlayuk (otv. red.). Nizhniy Novgorod. S. 76–121].
Синицын А.А., Светлов Р.В. 2019. Полис, театр, политика: мудрец Сократ, его воспитанник и заступник Алкивиад, злободневная комедия Аристофана «Облака» и идеологическая борьба в демократических Афинах (Предисловие к новой публикации статьи В.Г. Боруховича «Аристофан и Алкивиад») // Esse: Философские и теологические исследования. Т. 4 (1). С. 401–485 [Sinitsyn A.A., Svetlov R.V. 2019. Polis, teatr, politika: mudrets Sokrat, ego vospitannik i zastupnik Alkiviad, zlobodnevnaya komediya Aristofana «Oblaka» i ideologicheskaya bor’ba v demokraticheskikh Afinakh (Predislovie k novoy publikatsii stat’i V.G. Borukhovicha «Aristofan i Alkiviad») // Esse: Filosofskie i teologicheskie issledovaniya. Tom 4 (1). S. 401–485].
Синицын А.А., Суриков И.Е. 2022. [Рец.:] T. Figueira, C. Soares (eds.). Ethnicity and Identity in Herodotus. London–New York: Routledge, 2020 // ВДИ. Т. 82. № 4. С. 968–976 [Sinitsyn A.A., Surikov I.E. [Rets.:] T. Figueira, C. Soares (eds.). Ethnicity and Identity in Herodotus. London–New York: Routledge, 2020 // Vestnik drevney istorii. 2022. Tom 82. № 4. S. 968–976].
Скржинская М.В. 1982. Скифские сюжеты в исторических преданиях ольвиополитов // ВДИ. № 4. С. 87–103 [Skrzhinskaya M.V. 1982. Skifskie syuzhety v istoricheskikh predaniyakh ol’viopolitov // Vestnik drevney istorii. № 4. S. 87–103].
Скржинская М.В. 1991. Древнегреческий фольклор и литература о Северном Причерноморье. Киев [Skrzhinskaya M.V. 1991. Drevnegrecheskiy fol’klor i literatura o Severnom Prichernomor’e. Kiev].
Скржинская М.В. 1998. Скифия глазами эллинов. СПб. [Skrzhinskaya M.V. 1998. Skifiya glazami ellinov. Sankt-Peterburg].
Скржинская М.В. 2010. Древнегреческие праздники в Элладе и Северном Причерноморье. СПб. [Skrzhinskaya M.V. 2010. Drevnegrecheskie prazdniki v Ellade i Severnom Prichernomor’e. Sankt-Peterburg].
Тахтаджян С.А. 1986. Идеализация скифов: Эфор и предшествующая ему традиция // Проблемы античного источниковедения / Э.Д. Фролов (ред.). М.; Л. С. 53–68 [Takhtadzhyan S.A. 1986. Idealizatsiya skifov: Efor i predshestvuyushchaya emu traditsiya // Problemy antichnogo istochnikovedeniya / E.D. Frolov (red.). Moskva; Leningrad. S. 53–68].
Хазанов А.М. 1975. Социальная история скифов. М. [Khazanov A.M. 1975. Sotsial’naya istoriya skifov. Moskva].
Шауб И.Ю. 2006. Черты дионисийского мифа в новелле Геродота о скифском царе Скиле // АМА. Вып. 12. С. 345–349 [Shaub I.Yu. 2006. Cherty dionisiyskogo mifa v novelle Gerodota o skifskom tsare Skile // Antichnyy mir i arkheologiya. Vyp. 12. S. 345–349].
Шауб И.Ю. 2007. Миф, культ, ритуал в Северном Причерноморье (VII–IV вв. до н.э.). СПб. [Shaub I.Yu. 2007. Mif, kul’t, ritual v Severnom Prichernomor’e (VII–IV vv. do n.e.). Sankt-Peterburg].
Agnolon A. 2020. Cosmopolitanism and contingency in Herodotus: myth and tragedy in the Book IV of the Histories // Ethnicity and Identity in Herodotus / T. Figueira, C. Soares (eds.). L.; N.Y. P. 159–177.
Aly W. 1921. Volksmärchen, Sage und Novelle bei Herodot und seinem Zeitgenossen. Göttingen.
Armstrong A.Mac. 1948. Anacharsis the Scythian // G&R. Vol. 17. No. 49. P. 18–23.
Asheri D. 2007. Book I // A Commentary on Herodotus Books I–IV / O. Murray, A. Moreno (eds.). Oxf. P. 59–218.
Bäbler B. 1998. Fleissige Thrakerinnen und wehrhafte Skythen. Nichtgriechen im klassischen Athen und ihre archäologische Hinterlassenschaft. Stuttgart; Leipzig.
Bäbler B. 2011. Ein Spiegel mit Sprung: Das Skythenbild in François Hartogs „Le miroir d’Hérodote» // Phanagoreia und seine historische Umwelt. Von den Anfängen der griechischen Kolonisation (8. Jh.v.Chr.) bis zum Chasarenreich (10. Jh.n.Chr.). Internationale Konferenz, 25–28 November 2009 / N. Povalahev, V. Kuznetsov (Hrsg.). Göttingen. S. 111–136.
Bäbler B. 2013. [Rev.:] Charlotte Schubert, Anacharsis der Weise: Nomade, Skythe, Grieche. Leipziger Studien zur klassischen Philologie, 7. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2010 // BMCR. URL: https://bmcr.brynmawr.edu/ (дата обращения: 06.12.2022).
Bertelli L. 2001. Hecataeus: From Genealogy to Historiography // The Historian’s Craft in the Age of Herodotus / N. Luraghi (ed.). Oxf. P. 67–94.
Brandwood S. 2020. Herodotus’ Hermēneus and the translation of culture in the Histories // Ethnicity and Identity in Herodotus / T. Figueira, C. Soares (eds.). L.; N.Y. P. 15–42.
Braund D. 2001. Palace and Polis: Dionysus, Scythia and Plutarch’s Alexander // The Royal Palace Institution in the First Millennium BC. Regional Development and Cultural Interchange between East and West / I. Nielsen (ed.). Athens. P. 15–31.
Braund D. 2008. Scythian Laughter: Conversations in the Northern Black Sea Region in the 5th Century BC // Meetings of Cultures in the Black Sea Region: Between Conflict and Coexistence. BSS 8 / P.G. Bilde, J.H. Petersen (eds.). Aarhus. P. 347–367.
Braund D. 2015. Thracians and Scythians: tensions, interactions and osmosis // A Companion to Ancient Thrace / J. Valeva, E. Nankov, D. Graninger (eds.). Oxf. P. 352–365.
Braund D. 2018. Analogy, Polarity and Morality in Scythian hippake: Reflections on Herodotus (Histories 4.2) // Археологія і давня історія України. Вип. 2(27). P. 427–433.
Clarke K. 2002. Between Geography and History: Hellenistic Constructions of the Roman World. Oxf.
Corcella A. 2007. Book IV // A Commentary on Herodotus Books I–IV / O. Murray, A. Moreno (eds.). Oxf. P. 543–721.
Die Geburt der griechischen Weisheit oder: Anacharsis, Skythe und Grieche. Mitteilungen des SFB «Differenz und Integration» 2012 / R. Kath, M. Rücker (Hrsg.). Halle.
Dillery J. 2018. Making Logoi: Herodotus’ Book 2 and Hecataeus of Miletus // Interpreting Herodotus / T. Harrison, E. Irwin (eds.). Oxf. P. 17–52.
Figueira T. 2020. Language as a marker of ethnicity in Herodotus and contemporaries // Ethnicity and Identity in Herodotus / T. Figueira, C. Soares (eds.). L.; N.Y. P. 43–71.
Fisher N.R.E. 1992. Hybris: A Study in the Values of Honour and Shame in Ancient Greece. Warminster.
Gagarin M. 1996. Anacharsis // OCD3. P. 79.
Gagarin M. 2012. Anacharsis // OCD4. P. 77.
Hall E. 1989. Inventing the Barbarian: Greek Self-Definition Through Tragedy. Oxf.
Hartog F. 1988. The Mirror of Herodotus: The Representation of the Other in the Writing of History / J. Lloyd (trans.). Berkeley.
Herodotos 1963 (18964) / H. Stein (erkl.). Bd. 2. Hft. 2: Buch IV, mit zwei Karten. 5. Aufl. B.
Hollmann A. 2011. The Master of Signs. Signs and the Interpretation of Signs in Herodorus’ Histories. Cambr.; L.
Immerwahr H.R. 1966. Form and Thought in Herodotus. Cleveland.
Ivantchik A.I. 2016. L’idéologie royale des Scythes et son expression dans la littérature et l’iconographie grecques: l’apport de la numismatique // DHA. T. 42. No. 1. P. 305–329.
Jacoby F. 1912. Hekataios (3) von Milet // RE. Hbd. 14. Bd. 7.2. Sp. 2667–2750.
Kindstrand J.F. 1981. Anacharsis. The Legend and The Apophthegmata. Uppsala.
Lateiner D. 1989. The Historical Method of Herodotus. Toronto.
Lévy E. 1981. Les origines du mirage scythe // Ktèma: civilisations de l’Orient, de la Grèce et de Rome antiques. No. 6. P. 57–68.
Macan R.W. 1895. Herodotus. The Fourth, Fifth, and Sixth Books. With Introduction, Notes, Appendices, Indices, Maps. Vol. I. 1: Introduction, Text with Notes. L.; N.Y.
Martin R.P. 1996. The Scythian accent: Anacharsis and the Cynics // The Cynics: the Cynic movement in antiquity and its legacy / R.B. Branham, M.-O. Goulet-Cazé (eds.). Berkeley. P. 136–155.
Mielczarek M. 2020. Herodotus and Greek Settlements in the Lower Dniester Region // AAL. Vol. 66. P. 143–148.
Mielczarek M. 2022. Thracian Coins and the North-Eastern Border of the Thracian World: The Lower Dniester Region // Thrace – Local Coinage and Regional Identity / U. Peter, V.F. Stolba (eds.). B. P. 291–307.
Miller M.C. 2021. Orientalism // The Herodotus Encyclopedia / C. Baron (ed.). Vol. 2. Hoboken. P. 1021–1022.
Osborn R. 2008. Reciprocal Strategies: Imperialism, Barbarism and Trade in Archaic and Classical Olbia // Meetings of Cultures in the Black Sea Region: Between Conflict and Coexistence. BSS 8 / P.G. Bilde, J.H. Petersen (eds.). Aarhus. P. 333–346.
Powell J.E. 1960. A Lexicon to Herodotus. 2nd ed. Hildesheim.
Pritchett W.K. 1993. The Liar School of Herodotos. Amsterdam. Schubert C. 2010. Anacharsis der Weise: Nomade, Skythe, Grieche. Tübingen.
Sinitsyn A.A. 2017. «Know thyself» through the Dialogue with the Others: Formation of the Ancient Cultural Dichotomy «Hellenes – Barbarians» // Judaica Petropolitana. Vol. 8. P. 48–82.
Sinitsyn A.A. 2019. τὰ ὅπλα τῶν γεφυρέων of the Persian War: Herodotus on the Banishment of the Barbarians out of Europe and the issue of the Completeness of the First the ‘History’ // AAL. Vol. 65. P. 83–124.
Sinitsyn A.A. 2020. In Tribute to the Russian Classical Historian Vladimir Borukhovich (1920–2007) on the Centenary of His Birth // Anabasis: Studia Classica et Orientalia. Vol. 10. Р. 383–394.
Sinitsyn A.A., Parfenov V.N. 2016. Professor V.G. Borukhovich, Ancient Greeks and Their Neighbours // Judaica Petropolitana. Vol. 6. P. 120–158.
Sinitsyn A.A., Surikov I.E. 2021. The Herodotus’ logoi on Ancient ethne: a new Collection of Papers on Ethnicity and Identity in Antiquity // Anabasis: Studia Classica et Orientalia. Vol. 11. Р. 261–284.
Ungefehr-Kortus C. 1996. Anacharsis, der Typus des edlen, weisen Barbaren. Ein Beitrag zum Verständnis griechischer Fremdheitserfahrung. Frankfurt am Main; Berlin; Bern.
West S.R. 1991. Herodotus’ Portrait of Hecataeus // JHS. Vol. 111. P. 144–160.
West S.R. 2004. Herodotus and Scythia // The World of Herodotus / V. Karageorghis, I. Taifacos (eds.). Nicosia. P. 73–89.