ISSN 0320-961X (Print)
ISSN 0320-961X (Online)


-

Италия в описании Дионисия Периэгета (стт. 339–383): опыт комментария

Der Aufsatz stellt einen historisch-philologischen Kommentar zu einem Abschnitt aus dem geographischen Lehrgedicht des Dionysios von Alexandria (genannt auch Periegetes, 2. Jh. n. Chr.) dar, der der Beschreibung Italiens gewidmet ist.

Исторический комментарий к поэме «Александра» Ликофрона (стт. 1226–1280)

The contents of vv. 1226—80 of «Alexandra» which was created by Hellenistic poet Lycophron (III B. C.) is obscure prophecy of Cassandra about the first settlement establishing by Aeneas on the territory of Etruria, the foundation of Rome by Romulus and Remus and the coming glory of the City throughout the land and the sea.

Вариации образа собаки в «Александре» Ликофрона

Одной из особенностей поэмы Ликофрона «Александра» является необычное обращение автора с именами собственными, которые он либо совсем не употребляет, либо заменяет сложными метафорами, связанными как правило с каким-то эпизодом жизни персонажа. Для рядового читателя подобное «злоупотребление» оказывается значительной преградой в понимании текста. Метафора, связанная с животным, может не иметь прочной связи с описываемым персонажем.

Буколические «Идиллии» Феокрита: поэтика счастья

Феокрит в буколических «Идиллиях», тщательно подбирая каждое слово и каждый звук, пытается отыскать мотив подлинно человеческого счастья. Поэт выстраивает сложный мир вселенной, где человеческое, животное и божественное сливаются в едином образе Пана, который, проживая на лоне природы, ощущает полное счастье жизни. Действующей силой поэтического творения является Эрос. Он причиняет душевную боль, которая выкристаллизовывается в жемчужины поэтического творчества.

Античная традиция о царе Амасисе и египетские литературные прототипы

The paper deals with the Classical tradition on Pharaoh Amasis, basically with famous Herodotus’ account on him (II. 162–182, III. 2–3, 10–16, 27–29) but also with some adjacent minor sources (for instance, with an interesting evidence by Plutarchus: Sap. Conv. 6 = Mor. 151a–e). A number of symptomatic affinities (Hdt. II. 181 on Amasis’ marriage to Ladice pairing the Demotic Story of Amasis and a Seaman of P. Bibl. Nat. 215 verso. Col.

Боспорская миссия Марка Ульпия Прима

Der Autor weist nach, dass Mark Ulpius Primus aus den Inschriften CIRB. 43, der eine Statue des bosporischen Kaisers Sauromates I. aufstellte, weder bosporischer Aristokrat war, der die römische Bürgerschaft erhielt, noch ein Veteran der römischen Armee. Diese Person konnte nur ein Freigelassener und von Kaiser Traianus Bevollmächtigter sein, der 98 n. Chr. in diplomatischer Mission an den Bosporus kam.

Об одной группе эллинистических сосудов из некрополя Ольвии

The article is devoted to one type of amphoras found in the Olbia necropolis. Two amphoras were found in 1896 in the graves 25 and 39. The amphoras has stretched ovoid body, high throat and funnel-shaped offset rim. The leg is high and moulded. The body is ribbed. The handles are not preserved. At the places of handles’ attachments there are round rotelles. Glaze is black.

Гераклея и Херсонес: к проблеме взаимоотношений

The problem of relation between mother-city and the colony is one of the most difficult and at the same time its many aspects are still far from resolved. The problem of the present work is to determine character of the relationship between Chersonesos and its mother-city Heracleia at an early stage of apoikia history. Up to the first half of IV B. C., Chersonesos was economically and politically dependent on Heracleia. The leading role thus was played by the trading interests of the citizens of Heracleia.

Монументальная скульптура в изображениях на памятниках прикладного искусства из античных государств Северного Причерноморья

The article deals with founded during the excavations in the Northern Black Sea region ancient decorated vases, terra-cotta statues and jewelries which saved the design of some famous statues by Phidius, Policletus and Boetus. On the local coins there are images of gods’ statues which were in the sanctuaries in Olbia, Chersonesos and Panticapaeum. On request of these towns the statues were created by the skilled masters from Athens and Asia Minor.

Этнический облик арианской церкви в вандальской Африке (V–VI вв.)

The Vandal Arian Church in North Africa is often regarded as a kind of ethnical religious group with prevailing of the German element. But in reality the situation was more complicated. In this case the investigation of the dynamics of Arian Church development is of the special interest.

Pages