ISSN 0320-961X (Print)
ISSN - (Online)


Геродот

Herodotus’ past – Thucydides’ present – Xenophon’s future (ἀρχή, ἡγεμονία and imperialist tendencies in Classical Greece through the eyes of three great historians)

The article deals with some topics connected with imperialist tendencies in Greece of the last half of the 5th and the first half of the 4th century BC and with treatment of these developments in the work of the authors mentioned in the title. The author argues against a recent hypothesis, according to which Herodotus was still alive and writing in the period when the Peloponnesian War came to its end. Observations are made concerning foreign-policy sympathies of Herodotus, Thucydides and Xenophon.

Herodotus’ stories about Anacharsis and Scyles: Scythians and xeinika nomaia (Hdt. IV.76–80)

Herodotus’ logos about Scythians and ξεινικὰ νόμαια – amusing and ominous, as is typical of him, yet insightful – consists of two stories about the sad lots of Anacharsis and Scyles; the story begins with a statement that Scythians shun practicing customs of other peoples, particularly those of Hellas; it ends as an adage asserting the initial statement: that is the way Scythians guard their customs (IV.76–80). Herodotus describes the barbarian neighbours’ attitude towards foreign and alien customs.

БУДУЩЕЕ ГЕРОДОТА – НАСТОЯЩЕЕ ФУКИДИДА – ПРОШЛОЕ КСЕНОФОНТА (ἀρχή, ἡγεμονία и империалистические тенденции в классической Греции глазами трех великих историков)

В статье рассматривается ряд сюжетов, связанных с империалистическими тенденциями в Греции второй половины V и первой половины IV в. до н.э. и с освещением этих процессов в трудах авторов, перечисленных в заголовке. Автор полемизирует с недавно высказанной гипотезой, согласно которой Геродот был еще жив и писал в период, когда окончилась Пелопоннесская война. Делаются наблюдения относительно внешнеполитических симпатий Геродота, Фукидида и Ксенофонта. Указывается, что если во второй половине V в. до н.э.

Геродот, Софокл и египетские диковинки (Об одном историографическом мифе)

Насто­я­щее эссе, тема кото­ро­го по суще­ству зна­чи­тель­но шире заяв­лен­ной в назва­нии — гре­ко-еги­пет­ские кон­так­ты в клас­си­че­скую эпо­ху исто­рии Гре­ции, — есть скром­ное под­не­се­ние к юби­лею Вла­ди­ми­ра Гри­го­рье­ви­ча Бору­хо­ви­ча.

Черты дионисийского мифа в новелле Геродота о скифском царе Скиле

Рас­сказ Геро­до­та о Ски­ле (Hdt. IV. 78—80) доста­точ­но хоро­шо изве­стен, тем не менее, для луч­ше­го пони­ма­ния нашей аргу­мен­та­ции счи­та­ем необ­хо­ди­мым при­ве­сти текст это­го сооб­ще­ния (пер. И. А. Шишо­вой):

Some Notes on historical Thought and historical Science in Antiquity (Ancient Greece)

The article deals with the major factors of emergence of historical science (exactly as science, which presupposes investigation rather than a pure appraisal of facts) in Greece on the verge of Archaic and Classical periods.

Историческая концепция египетского логоса Геродота

Отношение греческого мира к восточному не принимало характера непримиримого противоречия даже в эпоху кризиса полиса, в IV веке до н. э., когда завоевание Востока стало казаться некоторым единственной панацеей от социальных зол, раздиравших Элладу. Идею организации общегреческого похода против варваров выдвинул в речи «Панегирик» Исократ.